Onlangs is op HR Navigator een interessant stuk gepubliceerd over “de zes meest gemaakte fouten die werkgevers maken in de samenwerking met hun arbodienst”.

Wij vonden het leuk om deze “fouten” om te buigen naar “zes bruikbare tips”. Hieronder leest u wat Recht Door Zee Casemanagement daarin voor u kan betekenen.

Tip 1: schakel de arbodienst op tijd in

Een Recht Door Zee Casemanager adviseert u over wat het juiste moment is om een bedrijfsarts in te zetten. Wij proberen altijd om de situatie te de-medicaliseren, dat betekent dat er niet altijd een bedrijfsarts ingeschakeld hoeft te worden. Echter, er zijn situaties waarin het juist raadzaam is om een bedrijfsarts z.s.m. in te zetten (denk bijvoorbeeld aan een medewerker met psychische klachten). De Recht Door Zee Casemanager kan ook het advies geven dat het raadzaam is om eerst een afspraak in te plannen met een inzetbaarheidscoach. Elke ziekmelding is maatwerk.

Zes bruikbare tips samenwerking met arbodienst

Tip 2: schakel de arbodienst ook in bij “kort verzuim”

Een arbodienst is er ook om advies te geven en mee te denken over het voorkomen van langdurig verzuim of over de preventie van verzuim. Bij Recht Door Zee is de Casemanager het eerste aanspreekpunt voor onze klanten. De Recht Door Zee Casemanager geeft advies op maat om te voorkomen dat een ziekmelding langer duurt dan nodig. Wij beschikken over een groot netwerk van deskundigen, die wij voor elke situatie in kunnen schakelen.

Tip 3: werk samen met de arbodienst

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de medewerker die verzuimt en voor de re-integratie. Daarom is het belangrijk om continu met je arbodienst te schakelen over de verzuimgevallen. Recht Door Zee Casemanagement adviseert, maar de werkgever neemt uiteindelijk de beslissing. Daarnaast vinden wij dat het contact tussen werkgever en werknemer onmisbaar is in het begeleiden van de medewerker naar een duurzame terugkeer in het werk. Wij adviseren en ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan hulp bij het opstellen van een Plan van Aanpak, het voeren van een slecht nieuwsgesprek of een gesprek waarin de medewerker uitleg krijgt over de Wet Verbetering Poortwachter.

Tip 4: spreek je verwachtingen uit

Bij aanvang van elke opdracht bespreken we de wensen van de klant. Vervolgens leggen wij deze vast in een SLA Service Level Agreement). Door duidelijkheid te creëren in de samenwerking en de verwachtingen uit te spreken, weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

Tip 5: kijk verder dan de kosten, wees kritisch op de bijbehorende dienstverlening

De kosten voor de samenwerking met een arbodienst liggen aan de vorm waar je voor hebt gekozen. Een all-in abonnement kost gemiddeld 140 euro per medewerker per jaar. Je weet dan precies wat je jaarlijks kwijt bent aan je arbodienst. Gemiddeld geven werkgevers elk jaar ongeveer 100 euro per medewerker uit aan arbozorg.

Bekijk hier de mogelijkheden voor een abonnement op maat of vraag een offerte aan.

Tip 6: evalueer de samenwerking regelmatig

Recht Door Zee Casemanagement evalueert elke 3 maanden de samenwerking. De volgende vragen komen aan bod:

  • Verloopt de samenwerking conform verwachting?
  • Wat ging goed en wat ging minder goed?
  • Wat had je liever anders gezien?

Samen met de opdrachtgever stellen we de afspraken bij waar nodig. De lijnen zijn kort en wij zijn flexibel.

Benieuwd wat Recht Door Zee Casemanagement voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Sanne Sternfeld