Sanne werkt als Recht Door Zee Casemanager bij één van de grootste vervoerders van Nederland. De wereld staat daar nu bijna stil. We wilden weten hoe Sanne thuis met haar gezin en hond de dagen doorkomt en hoe zij in staat is de verbinding te blijven houden met haar opdrachtgever én met haar collega’s.

Het omslagpunt

Bij iedere werkgever en opdrachtgever kwam op enig moment besef van de ernst van de situatie. Wanneer was dat bij jou?
Op kantoor bij mijn opdrachtgever kom ik niet meer sinds 9 maart. Op dat moment was de sfeer nog heel relaxed en heerste er bij de meesten een ver-van-mijn-bed-show-gevoel. Nu 1 maand later is dat totaal anders. Iedereen werkt zoveel mogelijk thuis, er wordt gewerkt in virtual teams en er hangt een andere sfeer. Ook ik werk bijna alle dagen thuis. Thuis ben ik moeder van twee kinderen, juf, kok, medewerker van Recht Door Zee Casemanagement en casemanager bij mijn opdrachtgever. Een combinatie die je goed moet plannen en organiseren. Ergens heb ik stress en tegelijkertijd sta ik in de relaxmodus.

Al mijn rollen wil ik zo goed mogelijk uitvoeren en voor iedereen wil ik er zijn. Dat geeft stress, maar aan de andere kant ook meer rust. Ik zal een voorbeeld geven. Van de week was ik op kantoor voor een sollicitatiegesprek op ruime afstand met een potentiële collega. Na een dagje werken ging ik naar huis. Eenmaal thuis werd ik gebeld door mijn collega dat mijn oplader nog op kantoor lag. Normaal gesproken zou ik in de stress vliegen, ervan balen en boos zijn op mezelf. Nu is dat totaal anders. De volgende dag heb ik er met mijn kinderen een uitje van gemaakt, want we hadden toch niks beters te doen.

Fun aan thuiswerken

Thuiswerken heeft voordelen en nadelen. Is het voor jou fijn om nu thuis te moeten werken?
Nou de eerste week niet. Zowel mijn man en ik overleggen veel voor ons werk. We planden de dag om elkaar heen, maar we ontkwamen er niet aan dat we allebei tegelijk in telefonisch overleg zaten. Omdat je dan niet bezig kan zijn met je kinderen, ben je sneller geneigd om ze achter een scherm te zetten. Voordat je het weet, zitten ze meer achter een scherm dan je zou willen. Ik kan niet met mijn kinderen aan de keukentafel zitten en tegelijkertijd met hun aan het werk zijn. Ook voor kinderen is het moeilijk om met deze situatie, waarin je ouders niet altijd tijd voor je hebben, om te gaan. Wat wel echt fijn is, is dat je geen reistijd hebt. Dat scheelt uren aan verloren tijd. In die gewonnen tijd probeer ik van mijn kinderen te leren waar ze mee bezig zijn en dat waardeer ik.

Verschil vóór Corona en nu

Als casemanager heb je veel persoonlijk contact en een adviesrol naar de werkgever en de medewerker. Normaal gesproken heb je een combinatie van persoonlijk en telefonisch contact waarin je elkaar in de ogen kan kijken en goed of slecht nieuws kan brengen. Nu is dat op afstand. Hoe is dat voor jou?
De afstand vind ik niet gemakkelijk. Je mist persoonlijk contact en interactie. Telefonisch, mail en virtual teams maakt het moeilijker. Je ziet elkaar niet of in vertraging. Dat maakt situaties die voorheen begrijpelijk waren ongemakkelijk. Ook contacten met medewerkers is minder makkelijk. Ik bespreek gevoelige onderwerpen, help medewerkers met het aanvragen van de WIA en moet rapportages met medewerkers en leidinggevenden doornemen. Daar zitten altijd consequenties aan vast. Als je iemand dan niet ziet, maakt dat het wat lastiger. Het is meer gedoe en ook onpersoonlijk.

Verandering voor de toekomst

Vanuit Recht Door Zee Casemanagement wordt het thuiswerken gestimuleerd in combinatie met aanwezig zijn op locatie van de opdrachtgever. Nu bijna iedereen gedwongen thuis zit en er nieuwe mogelijkheden worden ontdekt, kan dat in de toekomst veranderen. Hoe sta jij hierin, Sanne?
De combinatie op kantoor aanwezig zijn en thuiswerken is voor mij niet nieuw. Wat je wel merkt, is dat nog niet iedereen dat wil. Als het beter uitkomt of praktischer is, dan is telefonisch of virtueel een uitkomst. Er moet alleen wel eerst een band zijn met elkaar. Als je alleen telefonisch of virtueel contact hebt, kom je sneller to-the-point en wordt er minder gesproken over koetjes en kalfje.

Het beste advies

Iedereen probeert in deze situatie zijn best te doen. Wat zijn voor jou je leermomenten en de beste adviezen voor jezelf, de opdrachtgever en de medewerker?
Mijn werkgever heeft een duidelijk standpunt. Je mag doen waar jij je prettig bij voelt. Hierdoor voel ik mij geen moment schuldig of bezwaard om thuis te blijven als ik dat wil. Bij mijn opdrachtgever worden de richtlijnen van het RIVM gevolgd en heb ik zelf de keuze gemaakt om er niet meer naar toe te gaan. Er werken nog veel mensen, omdat het een vitale beroepsgroep is. Genoeg redenen om mijn werk op gepaste afstand te mogen en te kunnen doen.

Mijn best advies aan de werkgever is, leg je neer bij de ziekmeldingen die je krijgt. We moeten ons bij deze ingewikkelde situatie neerleggen. Als iemand zich ziekmeldt met verkoudheidsklachten: accepteer dat, maak je niet te druk en heb vertrouwen in de medewerker.

Wat voor mij een leermoment is, is dat ik niet tegelijkertijd kan werken en met mijn kinderen bezig kan zijn. Dat lukt niet. Als ik met de kinderen ben, dan log ik uit. Ik ben altijd bereikbaar voor mijn werk, maar mijn werk plan ik. We doen wat we kunnen en proberen samen deze ingewikkelde tijd door te komen. Net als iedereen.