Goed voorbeeld doet goed volgen. Hoe pas je dit toe in  de praktijk? Sanne Sternfeld deelt haar visie op verzuim in onderstaand blog:

Onlangs had ik een kennismakingsgesprek met een nieuwe opdrachtgever. Dit zijn gesprekken die ik altijd erg leuk vind. Doordat je goed voorbereid het gesprek in wilt gaan, dwingt het je om weer eens goed bij je zelf na te gaan wat je visie is op verzuim en wat je motivatie is voor het vak. Het gesprek zelf is vaak een uitwisseling van ervaringen en het delen van elkaars visie (op verzuim).

Visie op verzuim

Ik heb de laatste tijd veel managementboeken gelezen die mij inspireren en daardoor kom ik tot nieuwe inzichten. Zo ook tot mijn visie op verzuim. Goed voorbeeld doet volgen, behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden en de organisatie is een afspiegeling van het leiderschap. Ik geloof hier in. Ik zie dit ook in de praktijk. Organisaties waar weinig vertrouwen is in medewerkers kampen vaak met een (onnodig) hoog verzuim. De afstand tussen de leidinggevende en de medewerker is groot, er is weinig inlevingsvermogen en er zijn veel oordelen. Wat gebeurt er als je als leidinggevende minder oordeelt, je inleeft in de ander en je medewerker vertrouwen geeft? Ja, dat is lastig. Maar wel heel erg leuk. Je krijgt er namelijk veel voor terug: een medewerker die bij jou aanklopt en openlijk met je bespreekt waar hij/ zij tegen aanloopt in het werk of privé. Zich niet wil ziekmelden, maar heel graag met jou tot een oplossing wil komen om verzuim te voorkomen. Zou dat niet mooi zijn!?

Samenwerking met bedrijfsartsen | Recht Door Zee Casemanagement

Ga in gesprek

Ik zou zeggen: ga de uitdaging met jezelf aan. Dit is namelijk mogelijk. Ga in gesprek met je medewerker. Vraag naar zijn of haar passie(s). Waar krijgt je medewerker energie van? Wat kost energie? Waar staat jouw medewerker voor? Stel dat hij/zij niet meer voor jouw bedrijf zou werken, wat mis je dan en wat zou de medewerker missen? Dit zijn leuke en uitdagende vragen die je met je medewerker kunt bespreken. Toon interesse, bouw een band op, stel jezelf kwetsbaar op en zorg dat de drempel laag is om bij jou binnen te lopen. Laat je medewerker weten dat hij/zij bij jou terecht kan om dingen bespreekbaar te maken.

Regie en verantwoordelijkheid

Wat daarbij wel belangrijk is, is om de medewerker te laten weten dat hij/zij zelf de regie heeft en zelf verantwoordelijkheid neemt. De leidinggevende is er om te ondersteunen, coachen, begeleiden, managen. Laat je medewerker zelf met ideeën of oplossingen komen. Help hem of haar daarbij, maar neem het niet over. Geef je medewerker het vertrouwen dat hij/zij zelf met de beste oplossing komt.

Ik ben benieuwd of je hier wat aan hebt. Mocht je willen weten welke boeken, auteurs en sprekers mij inspireren? Stuur me een persoonlijk bericht. Ik deel het graag met je!

Sanne Sternfeld