Een van de bekendste slogans in de wereld van verzuim is: ‘verzuim is een keuze, werken is gezonder’. Casemanager Gerly Brader is het deels met de slogan eens. Waarom? Dat vertelt hij in zijn blog.
Kijk verder dan regels
Uiteraard heeft ieder zijn eigen mening over of verzuim een keuze is. Elk geeft er op zijn eigen manier invulling aan. Als register casemanager is het zaak om ten tijde van de ziekmelding verder te kijken dan bovengenoemde slogan. Naast wet- en regelgeving dienen wij ook te kijken naar het menselijk aspect van een verzuimmelding. Zeker niet in alle gevallen is verzuim een keuze. Dat werken je gezonder zou maken, nemen sommige werkgevers wel heel letterlijk op.
Alle ins en outs
Tijdens een van mijn eerste interim opdrachten bij Recht Door Zee Casemanagement had ik te maken met een HR-functionaris die alles wist over de reden van het verzuim van zijn medewerkers. Op zich niks mis mee. Als je een goede band hebt met je medewerkers, vertellen ze je ook vaak de ins en outs van hun aandoening en de thuissituatie.
Is verzuim een keuze
Maar als een verzuimsituatie in de ogen van een hr-functionaris te lang duurt, dan kunnen – naast de kosten – ook de frustraties oplopen. Dat was bij mijn klant het geval. De functionaris kende de ins en outs en hierdoor belandde hij onbewust ook in de rol van bedrijfsarts en casemanager. Als een medewerker een arm in het gips had, kon deze bijvoorbeeld na 6-8 weken weer aan de slag. Had iemand rugklachten, dan zou de medewerker na bijvoorbeeld 5x fysio weer aan de slag kunnen, vond de functionaris. Maar wat als het verzuim langer duurde dan de ‘gestelde termijn’? Of wanneer het verzuim een minder zichtbare oorzaak heeft, zoals burn-out. Wat dan? Kun je dan stellen dat werken gezonder is en verzuim een keuze?
Aanpak eigen regie-model
De signalen en de gehanteerde werkwijze heb ik gebundeld en ik ben in gesprek gegaan met de functionaris. De organisatie had gekozen voor het eigen regie-model. Hierdoor deed de functionaris verzuim naast zijn HR-taken. Voor mijn komst werd bij de oude arbodienst alleen een bedrijfsarts ingezet als het juridisch echt niet anders kon of om kosten te besparen. Dat bleek niet succesvol. Door mijn adviezen omtrent de Poortwachter wetgeving en onze Recht Door Zee werkwijze werd de klant overtuigd dat een andere aanpak nodig was om het verzuimpercentage te reduceren. Je kunt niet op elk vakgebied expert zijn.
Duurzaam op de juiste plek
Elke verzuimsituatie verdient een eigen, specifieke aanpak. Je hebt tenslotte met mensen te maken en niet met machines. De één herstelt conform de richtlijnen de ander heeft wat extra handvatten nodig. Als casemanager heb je vaak inzicht aan welke knoppen je moet draaien en welke partijen je hierbij kunt inschakelen. Dat kost soms in het begin meer geld, maar dit betaalt zich aan het eind van het ziektetraject ook weer uit wanneer de medewerker gezond en vooral duurzaam op de juiste plek binnen een organisatie aan het werk is.
Meer weten?
Wilt u ook dat uw medewerkers met plezier naar hun werk gaan en dat complexe verzuimdossiers worden aangepakt? Neem dan contact op met een van onze gespecialiseerde casemanagers via 036 – 737 0084 of info@rechtdoorzeecasemanagement.nl.