Wat doe je als officemanager wanneer jouw ‘office’ ineens bestaat uit de eetkamertafel? Corona heeft veel veranderd, zowel privé als zakelijk. Collega Maaike Polman vertelt over haar rol als officemanager bij Recht Door Zee Casemanagement.
Recht Door Zee vanuit huis
Als officemanager bij Recht Door Zee Casemanagement zorg ik ervoor dat zaken op kantoor efficiënt en soepel verlopen. Vanwege corona werkt het team van Recht Door Zee nog meer thuis dan voorheen. Onze casemanagers hadden al een thuiswerkplek, dus wij waren er goed op voorbereid. Een plan van aanpak voor een transitie naar ‘het nieuwe normaal’ is bij ons niet aan de orde. Wel mijn transitie van ‘officemanager’ naar ‘home officemanager’.
Officemanager zonder office
Tja, wat te doen als officemanager zonder office? Dan richt je, zoals in mijn geval, gewoon een ‘nieuwe’ arboproof werkplek in aan je eetkamertafel. En probeer je op afstand alles in goede banen te blijven leiden en al het werk gedaan te krijgen. Voor mijn team is het heel belangrijk dat ook tijdens corona alles zoveel mogelijk doorgaat. Gelukkig is het mogelijk mijn werkzaamheden grotendeels vanuit huis voort te zetten.
Focus en motivatie
Werken vanuit huis vraagt een andere aanpak van je werkdag. Ik hoor regelmatig van anderen dat zij het lastig vinden om thuis gefocust en gemotiveerd te blijven. Dat ervaar ik zelf niet. Er is minder afleiding gedurende de dag, hetgeen mijn concentratie en productiviteit ten goede komt. Wat ik wel ervaar is dat gaandeweg de grens tussen werk en privé is vervaagd. Ik moet ervoor waken niet nog langer te gaan werken en onvoldoende rustmomenten in te lassen. Een goede balans creëren tussen werk en privé is cruciaal bij thuiswerken.
Verbinding op afstand
Ik bekijk onze organisatie door de bril van officemanager. Hoe kunnen we efficiënter werken? Hoe zorgen we als flexibele organisatie in deze moeilijke tijd voor de noodzakelijke gezamenlijkheid om verbinding te creëren, ook als we voornamelijk op afstand werken? Ik vind het belangrijk dat ik mijzelf daarbij met dezelfde bril bekijk. Ervaar ik nog genoeg positieve energie? Voel ik mij nog voldoende verbonden? Het zijn kleine handelingen die voor mij de onderlinge saamhorigheid vergroten. Van even een collega bellen om te vragen hoe het gaat, een appje om succes te wensen met een examen, een mailbericht om een hart onder de riem te steken bij een vervelende privéomstandigheid of een persoonlijk bericht als een collega jarig is. Het liefst doe ik dat persoonlijk, maar contact leggen gaat om verbinding en dat kan ook digitaal.
Anders maar toch vertrouwd
De landelijke coronarichtlijnen hebben een grote impact op iedereen. Ook op het team van Recht Door Zee Casemanagement. We zijn een hecht team en we missen het directe en persoonlijke contact binnen het kantoor. Desondanks ben ik blij (en dankbaar) dat wij ondanks de coronacrisis ons werk kunnen blijven doen. Mijn werkweek ziet er niet heel anders uit dan voorheen, mijn werkomgeving wel. Als officemanager richt ik mij op werkzaamheden die een prettig werkklimaat op kantoor stimuleren. Ook als dat kantoor nu thuis is.