Zoals beloofd trakteren wij elke 10e van de maand op een blog in het kader van ons 10-jarig jubileum. Deze maand besteedt Monique Ballering aandacht aan de veranderingen ten aanzien van verzuimbegeleiding in de afgelopen 10 jaar dat Recht Door Zee bestaat. De laatste jaren is er een verschuiving zichtbaar in de visie op verzuimbegeleiding. Van een traditionele aanpak gebaseerd op alleen wet- en regelgeving naar een meer menselijke aanpak die verder reikt. In deze blog delen wij haar persoonlijke ervaring.

10 jaar verzuimbegeleiding, wat is er veranderd?

Verder kijken dan wet- en regelgeving
Tijdens mijn opleiding tot geregistreerd casemanager leerde ik alles over de wet- en regelgeving en de financiële consequenties van ziekteverzuim. Toen ik klaar was met mijn opleiding en voor mijzelf ging werken, waren alle gesprekken die ik voerde met zieke medewerkers gericht op deze twee componenten: het volgen van wet- en regelgeving en het voorkomen van financiële schade voor de werkgever.

Op enig moment ging het zelfs zover dat ik een medewerker die hersteld was van een ernstige ziekte de vraag stelde of zij zich ervan bewust was hoeveel geld zij de werkgever had gekost. Tot op de dag van vandaag schaam ik mij ontzettend voor dit gesprek.

Deze manier van werken ging mij enorm tegenstaan. Op een bepaald punt ben ik hier letterlijk ziek van geworden. Ik was zo ver af komen te staan van de reden waarom ik mijn bedrijf was gestart en de reden waarom ik dit werk wilde doen. Vanaf dat moment heb ik het roer omgegooid. Ben ik teruggegaan naar een manier om weer met passie mijn werk te kunnen doen: met oprechte interesse voor de mens achter de medewerker. Verder kijkend dan wet- en regelgeving, omdat het om mensen gaat.

Menselijke aanpak
De reden dat ik dit persoonlijke verhaal deel, is dat ik zelf heb ervaren dat je letterlijk ziek kunt worden als je het werk niet kunt doen op een manier die bij je past. Rekening houdend met het feit dat 80% van het verzuim GEEN medische oorzaak heeft, is de menselijke aanpak volgens mij de enige weg naar structurele oplossingen. Met het alleen maar volgen van wet- en regelgeving bereik je dit niet. Bereik je niet dat mensen willen werken (intrinsiek gemotiveerd zijn). Bereik je alleen dat mensen weer gaan werken omdat zij dit moeten (extrinsiek gemotiveerd zijn).

Gelukkig zie ik de afgelopen jaren een verschuiving. Er wordt meer effort gestoken in bevlogen medewerkers om verzuim te voorkomen. Volgens bedrijfsarts en hoogleraar ‘Bevlogenheid en Productiviteit’ Willem van Rhenen kan verzuim dalen door te mikken op bevlogenheid. Organisaties die ‘meer’ uit hun werknemers willen halen, concentreren zich volgens hem nog te vaak alleen op gezondheid als bepalende factor. Dat is in zijn optiek slechts één onderdeel van een groter geheel. Volgens hem moeten organisaties zich óók richten op bevlogenheid.  Dat is te bereiken door het vervullen van de drie basisbehoeften: competentie, autonomie en verbinding.

Bevlogenheid en gezondheid
Daar hebben leidinggevenden een belangrijke rol in. Zij kunnen ervoor zorgen dat medewerkers de noodzakelijke scholing krijgen (competentie), hun werk zelf kunnen indelen (autonomie) en voldoende waardering en aanmoediging krijgen (verbinding). Door de combinatie van bevlogenheid en gezondheid ontstaan de beste resultaten. Bevlogenheid zou productiviteitsverbetering en een daling van het verzuim te zien geven. Ook zou het aantal fouten aanzienlijk teruglopen. Investeren in bevlogenheid is dus zeker de moeite waard.

Wat ik bijzonder vind in de gesprekken die ik met zieke medewerkers heb, is dat zij vaak hun werk nog steeds met veel passie en bevlogenheid uitvoeren. Dit is alleen naar de achtergrond verdwenen door een vervelende leidinggevende die te veel eist of doordat zij ontzettend moe zijn omdat zij naast een fulltime baan ook nog mantelzorger zijn.

Samen naar een oplossing
In de gesprekken die wij hebben met zieke medewerkers proberen wij samen tot oplossingen te komen. Waarbij een belangrijke vraag is of iemand nog met plezier werkt. Als dat het geval is, dan doen we er samen met de medewerker alles aan zodat de medewerker, ook met de beperkingen die hij/zij op dat moment heeft, weer het werk kan doen waar hij/zij blij van wordt. Uiteraard weet ik dat er ook mensen zijn die alleen voor het geld werken. Ook deze mensen werken met passie, voor geld. Dus ook deze mensen helpen wij door hen weer terug te krijgen naar werk zodat zij weer structureel geld kunnen verdienen.

De Recht Door Zee-aanpak
De afgelopen 10 jaar hebben wij veel mensen mogen adviseren tijdens hun verzuimproces. Samen met ons Recht Door Zee-team adviseren wij deze medewerkers zodat zij weer inzetbaar worden én blijven. Dit doen wij door verder te kijken dan wet- en regelgeving, omdat het om mensen gaat. Door oprecht te luisteren én geïnteresseerd te zijn naar de mens achter de medewerker. Dat is de passie en bevlogenheid die wij als team delen. In alle voorgaande jaren hebben wij bewezen dat deze aanpak werkt, hebben wij voor vele bedrijven miljoenen euro’s bespaard en hebben wij veel medewerkers weer structureel teruggekregen op de werkvloer.

Benieuwd naar onze aanpak?
Neem dan contact met mij op via 06 – 51 47 73 19 of monique@rechtdoorzeecasemanagement.nl.

Kom jij ons team versterken?

  • Wil jij ook met passie werken?
  • Wil je een échte Recht Door Zee Casemanager worden?
  • Ben je Crov®/ROV®?

Neem dan contact op met Angelique Meijerink via 06 – 83 55 51 73 of angelique@rechtdoorzeecasemanagement.nl.

Kom jij naar ons hybride evenement op 1 juli 2021?
Ben je HR-manager en wil je met andere HR-managers en experts in gesprek over bevlogenheid op de werkvloer? Meld je dan aan voor ons evenement “Bevlogen terug naar de werkvloer” op 1 juli 2021 via monique@rechtdoorzeecasemanagement.nl.